dijous, 31 de desembre del 2009

Crítica de "Llits" : TNC , 30/12/2009


Música nova de Lluís Llach al TNC. Aquest és el meu alicient per acostar-me al Nacional i veure el treball dirigit per Lluís Danès anomenat “Llits”.
L’excusa de l’argument és que moltes coses importants ens pasen al llit (naixem, morim, sommiem)…sí, un concepte molt alegòric.

L’espectacle dura 1 hora i 20 minuts. Però jo diria que anavem a la velocitat de la llum perquè el temps es dilatava, ja que l’espectacle a la mitja hora ja em feia fora de la sala. Perquè amics , “Llits” és a tots els nivells i consideracions una cosa infumable, intractable i una autèntica pallissa.

L’obra de caire circenc (els números són una imitació barata del bon circ) té com a protagonista en Lectus , un individu que “explica” les aventures de llits. Però clar comencem malament quan és un Albert Pla qui ho interpreta. Aquest sabadellenc que sembla un retardat mental drogadicte fa el que pot. Per cert, algú m’hauria de dir que dimonis li veuen a aquest personatge tan nefast com a cantant i compositor. Em sembla un insult musical.
La cosa està ajudada per una Lidia Pujol que sembla sortida d’Operación Triunfo i diveros artistes de circ, que com us deia d’allò normalet.
Una escenografia a base de matalassos i llits acaben d’arrodonir el que diuen (i no tenen vergonya) que és un espectacle familiar.

En quan a la part musical, té dos moments preciosos (uns 5 minuts?) molt llachians. La resta refregits (una interpretació de “Roda” i un corus del pont de mar blava) i música que intenta ser circenca. La part recitada, a carreg de les lletres fetes per en Feliu Ventura (no fare comentaris) ho acaben “d’arreglar”.

Conclusió : molt malament. Però la gent ho aplaudeix tot….Algú sap com fer que em tornin els diners després d’una presa de pel?

No, Lluís, no és això el que volem

dijous, 10 de desembre del 2009

Los 35 años de Nacho Vegas



Hoy el cantante asturiano Ignacio González Vegas cumple 35 años. Como sabéis , Nacho es mi cantautor preferido con permiso del retirado Llach.

Nacho creció en su Gijón natal, a la sombra del barrio de Cimedevilla, y donde hoy tiene aún su residencia en teoría oficial. De carácter tímido, inseguro tal y como también refleja el personaje creado. Sabía que la música sería su vida. Fue a Oviedo donde estudió Filología Hispánica y donde dejó 5 asignaturas para acabar la carrera. Fue cuando Manta Ray arrancaba y él fue el fundador de aquella banda del Xixón Rock , como algunos lo llamaban. Ser guitarra de aquella banda le suponía hacer rock y canciones, pero él quería hacer otras cosas. Abandonó el éxito que tuvo aquella movida asturiana para embrancarse en una guerra dura y solitaria : Nacho Vegas, cantautor.
Tras grabar discos en asturiano junto al poeta Ramon Luis Bande, Nacho arrancó su carrera en solitario con Actos inexplicables. El disco de carácter intimista contiene hoy algunos de sus mejores temas. Es el caso de “el ángel simón”, en clara alusión a Simón González, su padre, cuyo fantasma le acompañará toda su vida. Aún hoy en su “genero bobo” hay una lineas para él. Vegas, como tantos de nosotros, lleva la huella de un padre hijos de una generación no abocada a derrochar sentimientos.
Era la época en la que ya gestaba “política de hechos consumados”, libro de cuentos y relatos que acabaría publicando en 2004 de baja tirada. Un libro sin concesiones, confesional en ocasiones y que deja al lector literalmente destrozado ante tanta dureza y textos que sacuden hasta el más impasible. Hoy ha sido reeditado aprovechando la fama de nuestro autor en una edición ilustrada.
Nacho gozaba de buenas críticas, de reconocimientos pero con escaso público y difusión.

Para entonces ya era una realidad su adicción a las drogas más duras, su afición al alcohol y sus historias de amor con mujeres y, al parecer, sus escarceos homosexuales. Para entonces, empezaba a poder vivir mejor o peor de la música.
“Cajas de música dificiles de parar” es su segundo, y doble album. Tras escuchar el disco me quedé muy desolado. No estaba preparado para tanta crudeza y el el disco figura entre uno de sus mejores trabajos. Mientras, entre album y album ha ido publicando canciones en pequeño formato pero con temas increíbles.
Sus directos, siempre con bajo número pero entusiasta público, siempre eran en locales pequeños. Ya entonces su timidez y su alma torturada le hacían salir a escena totalmente ebrio, cantando con los ojos cerrados ante la perpejlidad de sus admiradores que veían como sin chuletas Nacho cantaba a la perfección todas sus largas letras.

Fichó por Limbo Starr , un sello pequeño pero mimoso, donde hoy Nacho es su estrella. “Desaparezca aquí” fue su tercer trabajo. Un disco con temas desgarradores y que contiene la mejor canción de amor jamás escrita en español : Ocho y medio.
Algunos apuntan a que salió mal parado de su relación con Beatriz del grupo Nosötrash, otros vuelven a ver a Simon en la canción. El caso es que el tema me hace llorar siempre. Para entonces tenía una banda consolidada “las esferas invisibles”. Un banda capitaneada por el brazo derecho de Nacho : Xel Pereda, un Doctor en Biología que decidió dedicarse a otros menesteres. Con él fundó Lucas 15, una banda creada para versionar el cancionero tradicional asturiano.
A Nacho lo hemos visto artisticamente totalmente desnudo ya que si hay algo íntimo en un cantante es la composición de una canción. Fue en “el fulgor” un documental donde se narra en vivo como se gesta esta canción que nunca vió la luz, Nacho en su época más pasada nos habla sobre la canción.
Otro escarceo cinematográfico fue “mas que a mi suerte” , un corto dirigido por Elena Lopez Riera donde el asturiano se interpreta.
De carácter más crudo y grotesco es la desintegración de las esferas invisibles grabada en directo. Peleas, discusiones, gira antiglamourosa y canciones giran a través de “Carretera. La última gira de Nacho Vegas y las esferas invisibles” por su amigo Francisco deBorja.
Curiosamente ahí , tras la foto que veis en la FNAC de Barcelona donde presentaba el film,Nacho me dijo :” Perdona, el otro día en el Auditori no iba muy fino…” . Nos quedamos unos segundos solos y lo dejé marchar. Luego lo vi en el cine, donde tras el documental nos regaló unos temas.

Ahora rehace su vida en su enésimo intento por abandonar las drogas. Dicen que tiene un pacto con Christina Rosenvinge de quien se ha enamorado. Dice Vegas, que cuando era pequeño su madre le decía que era un desastre manifiesto y de ahí el título de su último album. Un album que lo ha lanzado a la fama. Sus admiradores más críticos lo acusan de haberse dejado abusar de Enrique Bunbury, amigo suyo desde que el maño se encaprichó de él.

Hacer un año que pasó dos noches en el Auditori de Barcelona. Ahí estuve, fila 1, las dos noches. Recordaba el tiempo en los que Nacho llenaba en varias noches lo que en una había en el Auditori. Ahora, el lleno en el Palau de la Musica para el día 9 es ya casi una realidad.
Lo seguiré escuchando y me seguiré emocionando, pues en sus letras me veo muchas veces reflejado. Es como mirarme al espejo aunque a veces las letras nada tengan que ver conmigo.

Le proceso un amor de fan tan intenso como el odio de sus detractores.
Hoy Nacho cumple 35. Y que sean muchos más.


Ahora me encuentro escuchando una canción de su manifiesto desastre pero no incluída en el disco y todavía sin publicar. El título inédito "historia de nunca acabar" que debería salir en la edición en vinilo. La canción (a disposición de quien me la pida) no puede ser más emotiva.



dimecres, 2 de desembre del 2009

Ruper Ordorika : L'Auditori, 27/11/2009


Un recopilatori i el seu últim disc “haizea garizumakoa” (viento de pascua) és tot el meu repertori de Ruper Ordorika que tinc a casa. Un autor que porta més de 30 anys a la cançò d’autor basca i en euskera. Té una veu molt particular que pot tirar enerera. Potser per això, com em va passar amb el gran Mikel Laboa, em va costar una mica entrar a les seves cançons.
Espero ansiós que Mikel Urdangarin s’acosti a Catalunya o que Jabier Muguruza ens faci una presentació a Barcelona i com que tenia sed de rock/folk basc , vaig decidir acostar-me a la sala Oriol Martorell de l’Auditori.
Una hora abans del concert vaig anar a un bar proper a l’Auditori, ple de fum i ple de bascos pre-concert. Una noia guapeta seu al meu costat de la barra. Decideixo preguntar-li :” aizu, ez da Ruper Ordorika gizona hau?” (aquell d’allà no és en Ruper Ordorika?). Em diu que sí , que està amb el seu grup de gent i em convida a seure amb ells. Li agraeixo molt però apel.lant a la meva timidesa declino l’oferta. Em pregunta de quina part d’Euskal Herria soc i li contesto que soc d’una ciutat a 600 km de Donosti, de Barcelona. La noia riu i se’n va amb en Ruper.

Una sala petita i mig buida acull a un Ruper visiblement emocionat i il.lusionat. Escolto en directe les seves cançons i em aconsegueix emocionar. Especialment un tema-clàssic anomenat Martin Larralde amb un text de l’omnipresent Joseba Sarrionandia. Unes fileres més endarrera seu tot un senyor, un “turista de la lluna”, que s’aixeca i puja a l’escenari. És un Quimi Portet, a qui jo no coneixeria i es marca amb el Ruper un tema increíble. Increíble també com toca la guitarra aquest vigatà ilustre.

Quasi dues hores. El directe ha servit per endinsar-me amb l’obra d’Ordorika de qui ja em vaig fer amb el seu últim directe. Tot un clàssic que ens torna a demostrar la bona salut de la cançò en euskera. La qualitat musical i literària d’aquests autors és sensacional. No deixa de sobtar-me que una llenagua amb menys d’un milió d’habitants tingui tanta cançò d’autor mentre que a Catalunya no passem de l’Albert Pla (que no m’agrada gens) o del retirat Llach….

Es tanca així l’Euskal Herria Sona 2009.

dimecres, 25 de novembre del 2009

Zubia por Mikel Urdangarin



Llevo ya muchos días con un intensivo de escuchas de “Zubia” (puente) de Mikel Urdangarin y creo que el disco merece , por lo menos, unas modestas lineas como estas.
Lo cierto es que escuchando Zubia uno se pregunta que le pasa por dentro a su autor para escribir unas notas tan extremadamente bellas y que te remueven todo por dentro. Porque Zubia, en mi opinión, es el mejor disco publicado en este 2009.

Son varios discos con toques melancólicos, pero este último lo es especialmente.Dice su autor que la cosa parte de una crisis treintañera y que se ha sentido reflejado con una vieja película llamada Beautiful girls. Que salga a relucir este film me ha soprendido,pues nuevo no es .Recuerdo que yo la vi de estreno y me encantó pero jamás la volví a rescatar. No sé si el amigo Mikel se ha encariñado melancolicamente con alguna niña de 13 años como Natalie Portman (quien en la pelicula ya prometía) o bien ve su alter ego en el personaje de Timothy Hutton . El caso es que el disco le ha salido , a mi entender, muy triste.

Desde la inicial Hezurrak el disco diambula por los temas recurrentes en Mikel, con letras firmadas por sus escritores de cabecera, aunque yo le invitaría a que él mismo firmara alguna más, pues temas como Bazoaz son sencillamente brillantes. El single Karoline es quizás el más pegadizo del disco. Que arte y comercialidad están reñidos es evidente en este caso pues nuestro cantautor no lo veía como single (poca visión comercial, compañero).
Que era necesario volver a grabar el Muduari begiratzeko modu bat se hace evidente tras escuchar la nueva versión, más guitarrera y si cabe más rabiosa. Después viene ese puente (Zubia) con la mano tendida para dar paso a otro mazazo al corazón en forma de niña “Jone”, cantada sólo como Mikel podía hacerlo. Son 10 temas que yo escucho para deleitarme con la voz y la música de Mikel , a poder ser en soledad y con calma.

Tengo que decir que el sonido de Zubia, en la linea del anterior (Anek idatzi dit zutaz), me ha encantado y es más comedido. Mikel ha dejado de lado lo que yo llamo “abusos”.
Si bien las canciones de la discografía de Mikel me parecen musicalmente sensacionales, en Dana, por ejemplo, creo que abusó de los solos de saxo. A quien le encante el saxo lo encontrará sensacional pero en mi caso me tapaba bastante el resto del sonido. Sin embargo, en Anek abusó de solos de violín. Pero este abuso me encantó , me pareció acertadísimo dar protagonismo a este sensacional violinista ,Nika Bitchiashvilli, que adornaba aquellos temas tan adorables dando un equilibrio sonoro a los temas.
Zubia es más comedido en sonido, más equilibrado aunque este violín sigue siendo un acierto total.

El disco , una vez más, lleva el sello Mikel- antipirata, aun seguramente sin ser consciente de ello. Si alguien quiere que no le descarguen su música etc…tiene que dotar a los albums de contenido y Mikel es un as en este tema. Le tengo un cariño especial a “Anek” pues aquel disco era 100% Mikel, autoproducido. El resultado era un album bello por fuera y por dentro. Muy cuidado. En Zubia, el chico merecía un descanso y el mimo viene de la ayuda del sello Baga biga.

Nos queda entonces, disfrutar de este Zubia e intentar , si se puede, disfrutarlo en directo.

dijous, 19 de novembre del 2009

Krol Roger (13/11/2009) : Gran Teatre del Liceu



Nunca llega Noviembre cantaba en “el tiempo de las cerezas” Enrique Bunbury. Bueno, yo digo nunca llega diciembre. Al menos en el plano operístico. Y es que esta temporada en el Gran Teatre del Liceu no se acaban de calentar ni los motores ni las butacas.
Aceptamos “pulpo” y que en un Teatro de Opera te metan la danza en el abono pues no me gusta pero lo asumo. Mi psiquiatra me recomendó no ir, y no fui.
La temporada comenzó de verdad con “el arbore di Diana” , fuera de abono para los que somos del Turno B ( o sea, pasé por taquilla) una opera poco conocida y en la que pudimos escuchar a Ainhoa Garmendia como uno de los pocos placeres. Un Liceu muy vacío y una fría acogida a la Obra. Digámoslo ya, no pasará a los anales de la historia del Teatre como algo a recordar aunque escuchar a Ainhoa ya fue un momento muy especial para mí.

Ahora nos ha llegado Krol Roger de Szymanowsky. 90 minutos de obra que me aburrieron mucho. Han pasado ya unos días desde que fui a verla y le he dado una nueva oportunidad, al menos a la partitura, en mi MP3. Y no la puedo salvar. Por algo esta obra ha tardado 83 años en verse y creo tener la única edición del disco publicada. El rey Roger es aburrida.
Otra vez la dirección estuvo ofreciendo descuentos para intentar llenar un Teatre desangelado.

Pero después de la tormenta llega la calma. Y diciembre, a ver si llega, vendrá con mi gran admirada Fiorenza Cedolins con una partitura del genio musical más querido por mí : el genio de Busseto Giuseppe Verdi.
¿Qué puedo decir sobre Il Trovatore que no se ha escrito ya? Forma parte de la trilogía de un Verdi inspiradísimo. Era la epoca en la que el campesino Verdi salió a la luz y se construía su casa a orillas del Po. En Santa Agata (hoy la Casa dil riposo) , entonces Estado de Parma. Así plantó tres arboles : una por La Traviata (por favor que vuelva ya al Liceu ¡!!!!) , otro por Rigoletto y el tercero por el Trobador.
Recuperar esta maravilla cantada por la Cedolins habrá merecido la pena la espera.

Volveremos a respirar, creo. Porque después de Il Trovatore llegará más magia. La batuta de Sebastian Weigle (benvingut a casa) dirigirá Tristan und Isolde del grandíssimo Richard Wagner. Y después escucharemos de Donizzetti en la Fille du Regiment con dos estrellas. Por un lado, al mejor tenor que hoy en día existe, con permiso de Plácido : Juan Diego Flórez.
Y por el otro, la curiosidad de ver actuar en una opera, aun sin cantar, a un actor del cual siempre he profesado mi pasión : Angel Pavlovsky.

A ver si llega Diciembre, y recuperamos la magia en el Gran Teatre del Liceu.

dilluns, 9 de novembre del 2009

Un any sense Newman


El món del cinema és inmens. Al llarg de la seva història ens ha emocionat i ens ha parlat de moltes coses. Hi ha i hi hagut grans actors. Em venen al cap molts noms, molts títols. Però si m'hagués de quedar amb una actriu , aquesta seria l'adorable Audrey Hepburn. I si m'hagués de quedar amb un actor, aquest seria sens dubte en Paul Newman.

Ja fa molts anys que Newman em va enganxar. Lluny dels ulls blaus, del sex appeal del star system , ell ha estat una actor que em va enlluernar. Jo crec que des de que vaig veure "Paris blues", estrenada a Espanya com "un día volveré" i des de que vaig veure "the helen morgan story" (Para ella un solo hombre, a Espanya). Newman em va arribar a l'ànima. Potser per aquest motiu encara són els seus films que més m'agrada tornar a veure.

Tinc l'honor d'haver vist tots els seus films. Encara recordo quan buscava com un boig el seu curt no estrenat a Espanya que es diu "on the hamless of tobacco" amb Martin Feldman.

Des de la inicial i fallida "El caliz de plata" fins el seus capítols ocasionals en films menors (Mensaje en una botella era horrorosa) , Newman posava el segell de qualitat. Va acabar la seva carrera amb Camino a la perdición i posant veu a Cars. Dos títols que no van arribar a un nivell on un Newman ja ociós i vell interpretava per divertir-se.

Ahir a la 8 es va reposar "Somebody up who likes me" (Marcado por el odio) on donava vida a Rocky Graziano, brillant boxejador i que va ser el seu segon film que el va llençar a la fama.

Rebel, allunyat de l'Academia que es va portar malament amb ell, Newman es va ajuntar amb la maca Joan Woodward amb qui va formar el matrimoni més estable de Hollywood. Va ser "the long and hot summer" on ells dos estan preciosos al costat d'un genial Orson Welles on va esclatar l'espurna. Era l'epoca de la seva Gata sobre la teulada de zenc amb l'encisadora Elisabeth Taylor.
La seva vida va estar marcada per la mort de Scott , el seu fill heroinoman. La seva mort el va portar a un sentiment de culpa mai no curat i que es va desfogar amb la fundació Newman's own (famosa pels seus productes per cuina on destinava integrament els beneficis a causes molt nobles).
La relació amb Scott es fa palesa a "Harry and son" on va demostrar, juntament amb "l'efecte dels raigs gamma sobre les margarides" que també va ser un excel.lent director.
Són aquests films on degustàvem al Newman pur. No parlarem dels seus films amb Redford (the sting , per exemple) o del seu genial "buscavidas" que són ja llegenda del cinema. En qualsevol cas hi ha desenes de títols emblemàtics : el Hitchkock "torn curtain" amb Julie Andrews, la saga del famós inspector Haper, els films basats en Tenesse Williams, The Price, Traidor a su patria, Samantha i un llarg etc..

Es va fer estimar. Va portar una vida coherent i ens va deixar un grapat de films que m'agrada revisar.
Paul Newman ens va deixar. Sempre deia que un cop arribés al final, tot hauria acabat.
El que és segur és que es retrobarà amb Scott i tindrà la pau final que en vida li va mancar.
I això sí, segur que està pujat dat d'un dels seus fidels cotxes de F1, l'atre gran passió de l'actor.
Rest in peace, Paul.
PD : Surt a la venda la seva primera biografia.

dimecres, 21 d’octubre del 2009

Llits : Lluís Llach posa música al TNC


Malgrat tota la música que m’arriba agradar , tots els cantants i totes les cançons, hi ha un cantautor que sempre ha estat per mi el millor. Alerta, no és el millor músic, ni el millor cantant però sense cap mena de dubte per mi ho és i és qui més m’ha emocionat en tota la meva història. Estic parlant del grandíssim Lluís Llach.
Com sempre passa a la meva vida, arribo tard a tot arreu malgrat mai no perdo el temps. Així si a la meva història en el pop-rock/canço d’autor comença amb 2 discos (“The Doors” i “Berlin”) i mentre de jovenet m’endinsava en el món de la maravellosa Velvet Underground i en la màgia d’en Jim Morrison, Lluís feia discos memorables sota la meva ignorància. Puc dir, que la meva historia musical amb Lluís comença amb una obra “menor” en la seva discografía : “El pont de mar blava”, un dels pocs discos que li costa aguantar el pas del temps malgrat els bells poemes del seu amor particular M.M. Pol.
I quan estimes o admires algú també ets crític amb ell, i jo amb el meu estimat Llach també ho he estat. Ha tingut algun discurs contradictori, ha sabut viure bé i no he compartit algunes manifestacions seves (com defensar el moviment Okupa o la fallida Banda sonora de Salvador i la defensa que en va fer)
Llach bon músic per sobre de banderes? Absolutament. Per això mantinc fins a la mort que el millor disc d’en Llach és sens dubte “Porrera” editat per Picap al 1994 (Llach madur).
Penso que el tram final de la seva carrera ha estat digne d’un músic que assoleix la seva máxima expressió. Discos com “9”, “Jocs” o “Temps de revoltes” estan a l’alçada de la seva obra més popular. Soc un gran defensor d’aquest Llach una mica menyspreat davant dels seus clàssics.
Que podem dir dels seus clàssics? Doncs que el seu Viatge a Itaca és una obra mestre però que les seves primeres cançons com “l’estaca “ són simbols d’una época que musicalment no aguanten el pas del temps. En canvi, té desenes de preciocitats menys conegudes : “vida” , “aprendre” ,“ale”, “criatura dolcíssima”, “canço a mahalta”, “fins el mai” etc…

El seu acomiadament a Verges ,del que soc afortunat d’haver assisitit al seu últim concert, figura en el recital més emotiu que he viscut mai (i en el millor concert). També vaig ser crític en l’excés de mitjans que li van dedicar perquè Llach és un símbol però dedicar programes sencers de radio i televisió en prime time obviant la resta de la realitat va ser un excés, que vaig disfrutar, això sí.
Carta a Porrera d’aquest qui escriu amb un regal, una rosa i una nota que deia entre altres coses : “Gràcies. Ha estat tot massa perfecte. El cercle s’ha tancat. No tornis mai.”
Tossut com és, torna però no torna amb aquest “Llits” d’en Lluís Danès. Tota la banda menys ell que diu que estarà al seu barco per Grècia. Les cançons noves portaran el seu segell. Els assajos ja han començat. Qui tingui curiositat “Tranuites circus” corre per DVD , una obra que també va estar el TNC i que porta la mateixa marca que aquest Llits.

Lluís Llach em va emocionar molt per primera vegada. És dels pocs autors que em comprava els discos sense sentir-los previament, cada disc era una meravella. La seva retirada em va fer vagar per un cert decensís musical que vaig recuperar amb els meus autors de sempre bascos i amb Vegas.
Encara recordo les vegades que he tingut oportunitat de dirigir-nos cuatre paraules i de ser-hi a prop. No hi havia gaire personatge.
No m’hi vaig acostar gaire intentant fer el contrapés a totes les senyores, homenots,nens etc…que sistemàticament l’han assetjat després dels concerts mostrant una paciencia il.limitada.
Ha estat el responsable de nits musicals memorables. L’he perseguit durant anys, anant a veure’l durant varies nits seguides, comprant discos fins I tot abans de que sortissin a la venda etc….
Ha estat un luxe i un plaer.

Arriba Llits al TNC. Una obra en aquest teatre especial per ell. Allà on va fer aquell memorable "Triada" , el teatre que va inaugurar un dels seus amors (J.M Flotats). Veurem que ha escrit però no el veurem.

Us recomano aquesta obra. Llach és sempre una garantia.

A banda :

1. Món Llach : Llibre de fotografíes del seu entorn, la seva gent, els seus amors 2. Porrera / Món : La seva obra mestre
3. Alè de revolta : Una biografia massa contextualitada però amb bona aproximació a l’autor
4. La revolta permanent : Excel.lent DVD on ens mostra tot el que l’ah envoltat i que ha sabut canalitzar amb cançons
5. La forja de un rebelde : Disc intrumental que ens mostra el Llach compositor
6. Idus (Vall Llach) : El germà mitjanet de l’altre obra mestre : el vi Vall Llach
7. Canço d’amor : Una canço que defineix a la perfecció el sentiment homsexual
8. Porrera : el seu poble residencial enmarcat pel riu Corriella i la Teixeta. Una meravella de la natura.
9. Miquel M. i Pol : Germanies / Porrera/ el pont de mar blava porten la seva signatura
10. Audidència Nacional : Primer i unic disc dels 16 jutges. Ell va ser el numero 16