divendres, 26 de març del 2010

La Fille Du Régiment : Gran Teatre del Liceu (25/03/10)


(fotos : Ciofi & JM, Pavlovsky& JM i una defectuosa foto amb el gran Florez)
Heus aquí una nit pel record plena d’emocions.
Perquè ahir vaig poder asssitir a la funció inclosa en el meu torn d’abonament de La Fille du Regiment, i que donava la casualitat de que ha estat la que tanca el cicle de funcions de l’opera de Donizzetti.
La veritat és que quan conjunt de factors es combinen es pot convertir una partitura limitada i un libretto d’allò més simple, senzill i prescindible en una petita obra mestre. I aquí els responables principals són els artitstes.

Patricia Ciofi és un ángel a l’escenari. El pes de la veu a La Fille recau en ella que canta com ningú. La seva delicadesa i a la vegada la força i potència de la seva veu és com una carícia a les oídes. Una maravella, no tinc paraules per descriure com va cantar ahir aquesta diva. Un dels trets importants del Bel canto és aquest “sostenuto” que cal saber fer, mantenir una nota a l’aire en un espai de temps i la Ciofi arriba a emocionar molt.

Abans de la funció, començem malament. S’anuncia que el tenor Juan Diego Florez no estarà al 100% donada a una petita intoxicació alimentària. Un fort “oh” se sent a un Teatre que ha penjat el cartell de “sense entrades” pert tal de veure a aquest maravellós tenor peruà. Però per alguna cosa Flórez és el millor del món en el Bel Canto i, aprofitant-se del seu paper secundari de Tonio, va cantar amb la seva millor tècnica. És cert que es deixa algun filato o piano i que explota els aguts però la partitura tampoc és cap maravella. El seu famòs “do de pit” a la fille va ser un altre somni operísitc. Això sí, no va haver-hi bis al final.

La posada en escena també és encertada. Cuidadosa, escaient i ambientada en la Primera Guerra està molt alineada en la història.
Yves Abel no és un bon director musical. Va quedar fora del conjunt i va fer un trist favor als cantants que van apel.lar el seu talent. El tempo estava desquadrat, a estones estrident i a estones massa debil. La música ha de ser l’aliat del cantant i Abel no en sap. Suspès.

Que puc dir de l’Angel Pavlovsky que no hagi dit ja? Doncs que me l’estimo moltíssim. Va fer un paper adient per ell que va donar el toc de gràcia a aquesta opera còmica. Em va dir que per ell era un petit somni que per fi havia arribat. Acompanyat de la seva incodicional germana Alicia, ens vàrem dedicar unes boniques paraules al final.

Final de la funció i trobada amb un simpatiquissim i encantador Florez, una agraïda i emocioanda Ciofi (a qui le vàrem dedicar un aplaudiment més en petit comitè) i un Pavlovsky adorable.

Això és la Opera. Qui no hagi vist a Florez o Ciofi és difícil que entengui que aquest és un gran art diferent.

Encara em trasbalsa l’emoció.

dimarts, 16 de març del 2010

Las Consecuencias (Enrique Bunbury) : Tema a Tema


A punt d’encetar un gira per tota nordamerica, l’Enrique Bunbury ens deixa un disc que ja ha estat disc d’or a molts països, Las Consecuencias. El cantant aragonès no content amb tenir tota llatinoamerica a la butxaca (ell i Sabina tenen el record de públic al’altre costat de l’Atlàntic), s’endinsa en una gira de petits locals per tot Estats Units. No en va s’ha traslladat a viure (no sabem si definitivament) a Los Angeles , matenint però Helville de Luxe (la seva casa a El Puerto de SantaMaría i, fins ara, residencial oficial)

Hagués estat normal treure Las Consecuencias després de que la periodista musical Nona Rubio posés una demanda de divorci a principis del 2000, tan sols un any després d’haver-se casat, amb l’Enrique. Sobte doncs, que després de molts anys de relació, estabilitat sentimental i convivència amb la camaleònica JoseGirl (Fotografa oficial de Bunbury i periodista), Bunbury ens presenti el disc de desamor més devastador de la seva carrera.
Diu el protagonista que el disc obeeix a un estat d’ànim particular i l’ha presentat com un disc de cambra (Tirada d’orelles, estimat : Massa pretenciós el terme) i per degustar amb una o dues copes de vi.

A mi el disc em sembla el millor de la seva carrera juntament amb “Viaje a ninguna parte”. Parlem de Bunbury, és clar, un autor consagrat que va cometre errors a la seva carrera (Heroes del Silencio, el més gran).
Diu Nacho Vegas, que Las Consecuencias és el blood on the tracks particular de Bunbury

El que està clar és que es un disc per escoltar abans d’anar a dormir. Concebut, pensat,fabricat i comprat en format vinil, aquí teniu la meva visió tema a tema.


1. Las consecuencias (asustar un poco)

Un tema per entrar al disc. Tranquil, on l’Enrique ja ens mostra que no hi haurà rock en aquest disc i que escoltar-ho a la nit és el millor moment. Las consecuencias, on sen’s diu que “a veces conviene asustar un poco” és un tema per recolir les deixalles després de la batalla després de que l’amor s’hagi acabat.

2. Ella me dijo que no

Com un acte premonitori, Enrique intueix la fi i les seves consecuencias explicades a abans. Cançò molt narrativa i musicalment acaronant el blues. Un bon tema que mica a mica ens endinsa en la més profunda tristor.


3. El boxeador

Aquest tema acarona els sentits. Tercer tema de l’album per desesper del bateria, ja que l’album és esencialment acustic. Enrique li agrada la boxa i en molts temes o fins i tot a un album (Flamingos) apareix aquest símil pugilístic. El boxejador està escrit musicalment amb molt de sentiment i amb força tristesa de l’abandonat. Per algun motiu no creus que l’amant ,ara sol, s’acabi aixecant després de que l’Enrique li canti que es llevi abans d’arribar a 10. Primera llagrima del disc

4. Frente a Frente

Bunbury ja ha cantat temes de Manuel Alejandro com aquell “voy a perder la cabeza por tu amor”. Ara recupera aqueste tema popularitzat per la ploriques de Jeanette. El tema l’ha transformat dotant-la de sentit dintre d’un contexte anomenat Las Consecuencias. És un bon tema que Enrique ha fet gran. El duet amb Miren Iza de la banda Tulsa, acaba d’arrodonir el tema. El desamor a aquestes alçades del disc ja és irreversible. Sí, potser és l’unic single del disc.

5. 21 de Octubre

Si Nacho Vegas deia que Las Consecuencias era el seu Dylan particular, per mi 21 de Octubre és el seu Caroline Says 2 de Lou Reed particular. Enrique aborda els maltractaments de forma directe i canta amb molt de sentit “no hagas más daño a quien todo te dio” o demana que treguis “tu mirada sucia como un vertedero”. És veritat , Enrique, últim glop a la copa de vi abans d’encetar la segona i un descans. Aixequem l’agulla del plat i donem la volta al disc.


6. Lo que más te gustó de mí

Espero que Josegirl no li vulgui canviar gaires coses al maño. Aquesta cançò ens parla del cansament de la parella. Com un observador, ara que les parelles es trenquen cada dia, com l’autor ens explica que l’amor es contamina en veure els defectes de la teva parella. Del maxacós dia a dia que sovint ens destrossa. Lo que más te gustó de mí té musicalment un aire surenc i un toc acustic folk pel meu gust.

7. Los habitantes

Ja ho va fer a “Enganchado a ti” (Flamingos, 2002) el jugar amb l’ambigüetat entre la droga i l’amor. Hi ha força debat al voltant de los habitantes que jo veig molt similar a la “Blanca” de Nacho Vegas. Sincerament crec que de vegades parla de la parella i de vegades de la droga i va i torna. No tenim coneixement, com en el cas de l’asturià, de que Bunbury hagi tingut problemes amb les drogues o si ha estat heroinoman. En qualsevol cas per explicar certes històries s’han de viure….
Musicalment és la més “rock” si podem definir-ho d’alguna manera.

8. Es hora de hablar

L’autor ens fa una descripció molt explícita que també genera debat. Es hora de hablar és la frase trágica d’una parella com ho canta i les coses de diu jo diria que és la més confessional i autobiogràfica (amb permís de l’Aragonés Errante, de su Viaje).
Musicalment se’n va d’un extrem a un altre i pot despertar a l’oient no affercionat que s’hagi pogut dormir a aquestes alçades del disc.

9. De todo el mundo

Sens dubte la més maca del disc musicalment parlant. Enrique ens canta la seva faceta d’errant, de mobilitat, de ser lliure. Sovint ha declarat en premsa que no li agrada estar en un calaix , encara que sigui molt còmode i tranquil i on pogués viure tota la vida. Si existeix aquest calaix li venen ganes de trencar-ho amb ràbia..
És cert , l’Enrique ha saltat al buit moltes vegades. Ha estat valent. No conec un autor tan humiliat i insultat publicament com ell per part de certa premsa i públic.

10. Nunca se convence del todo a nadie de nada

Nascuda com un encarreg, la va fer per Niños del Brasil. Una cançò molt melancòlica que tanca un album on hi queden coses al calaix. I on la tristesa del directe pot encaixar amb clàssics com El Viento a Favor o Sacame de aquí (temes dedicats a Nona)

dilluns, 15 de març del 2010

Benito Lertxundi :Teatre Joventut, L'Hospitalet (14/03/10)


Dir que Benito Lertxundi (Orio, 1942) està el mateix nivell musical i literari que Leornard Cohen o Bob Dylan no és cap bestiesa. És més ho defenso fermement.

Ahir després de fer una gincama per arribar el Teatre Joventut de l’Hospitalet (i no direm res de la “simpatia” del personal de la Sala) hi vaig arribar, i se’m va aturar el temps durant les dues hores complertes que el pare , i últim viu després del trapàs d’en Mikel Laboa, de la cançò basca ens va regalar amb el seu recital.
Lluny queda de l’època de ez dok amairu (no som 13) , l’equivalent als setze jutges, però Benito camí dels 70 segueix en forma i ens ho demostra publicant discos i girant amb una banda extensa i de molt alt nivell musical. Ahir l’excusa era tornar a presentar el seu ùltim album “itsas ulu zolia” (Sons dels gemecs del mar) que ja vam poder disfrutar el novembre de 2008 a l’Auditori.

El recital amb un Benito més rodat ( a l’Auditori tenia problemes amb les lletres) es va alternar els solos instrumentals molt folk , i que servien per petits respirs de l’autor, amb les cançons del darrer album alternades amb vells clàssics. Abans de cada tema, i com és costum en Lertxundi, lectura dels textos la majoria d’ells amb traducció complerta al castellà o català. Aquest és un tema que agraeixo i m’indigna a la vegada. L’Èuscar és difícil, d’acord. Però és que tots els que hi assiteixen als concerts de Cohen, Springsteen o Lou Reed dominen l’anglès I entenen les lletres?? Un respecte doncs, a la música basca i a una llengua encara avui menyspreada i estigmatitzada.

Un Benito Lertxundi rarament xerrador (“Catalunya es nuestra otra casa”), que va explicar anecdotes com quan va coneixer a Pete Seeger va repassar entre d’altres clàssics com Baldorba, Bizkaia Maite o l’esferidor poema de Ion Maia “Itsaroari Begira” , cançò inèdita inclosa en el directe del 40 aniversari als escenaris ( “deixeu-me exhalar l’ultim alè mirant el mar”, resa el final del poema)
Al final un “zebat gera” (encara malauradament actual, i que us adjunto el text traduït) va concloure un dels millors recitals que he vist en els últims anys.
Una sala gairebé plena va acomiadar al cantautor dempeus i on sabem , entre altres coses per edat, les seves visites s’aniran espaiant en el temps. Una llarga cua l’esperava al final del recital. No seré jo qui l’agobii més i vaig marxar.

Respecte el tracklist….més o menys és aquest donat que no anava preparat per anotar-ho tot i val a dir que entre tema i tema com deia sovint hi ha via llargs interludis instrumentals molt folk per descans del “Bardo de Orio” i lluiment d’una banada de 7 músics, entres ells la seva dona Olatz Ugasti qui va cantar Itoiz.


Mila esker, Benito.

Zenbat gera (cuantos somos?)

Nuestras intenciones, esperanzas,

el pueblo, la libertad,

la justicia, la paz,

la verdad, el amor...

¿Mitos, simples palabras?

¿Cuántos somos?

¿Cuatro, uno,tres, cinco, siete?

¿Qué hemos hecho?Nada

¿Qué hacemos?

Pegarnos entre nosotros

¿Qué vamos a hacer?

¿Matarnos entre nosotros?

¡Eso no! ¡Eso no! ¡Eso no!

Tracklist
1.Hitzak
2.Patiada trixtea ternuarak
3. Baldorba
4. Haizeak jotze zuen
5. Bakea
6. Ilargia
7. Itsaoari begira
8.Udakken Koloretan
9. Zergatik utzi kantatzeari
10.Nere herriko neskatxa maite
11. Bakea
12. Itoiz
13. Kantuz
14. Bizkaia Maite
15. Zenbat gera

diumenge, 7 de març del 2010

Juan Perro, L'Auditori 05/03/10 : El Professor Auserón

No és gens fàcil descriure el que passa en una sala on el gran Santiago Auserón canta. Feia molt de temps que el seu alter ego, Juan Perro, no feia cap concert (a excepcio d'aquesta gira) o treia cap disc. Ahir, a l'Auditori, es va viure una nit especial. L'excusa són 15 nous temes que va presentar i on la sessió es va enregistrar de cara a un futur nou album.
Perquè Santiago Auserón , i subratllo Juan Perro i deixo de banda la seva ombra Futura ja caducada, és un músic molt especial. Elegant, culte, simpàtic, modest, proper, agradable i amb un camí cap els 60 anys molt ben portats , Auserón demostra que no és només un creador de cançons sino un poeta consagrat. Amb una guitarra, però poeta. És el mestre, potser agradi més o menys però la qualitat de les seves composicions és indiscutible. Hi ha influències clares com els sons cubans, el jazz i d'altres que no se saben ben bé d'on venen. Auserón beu de moltes fonts, es pren temps i treu cançons erudites.
Ahir vaig arribar a la Sala 2 Oriol Martorell de l'Auditori amb un cansament físic i mental important. No sabia si podria aguantar el concert, no per la qualitat sino pel meu estat. La cosa es va reactivar només veure el Perro amb el seu ball simpàtic al primer tema de la nit.
El concert de l'Auditori va estar centrat en els nous temes. Si bé les concessions del Mr Hambre amb "la charla del pescado" o les del seu Cantares de Vela amb "la misteriosa" van se gairebé noves pels seus arrengements, els nous temes com "Jose Rasca" , "Reina Zulú", "poco talento" o "Malasaña" ("la dedico al barrio de Madrid y no quiero celitos o morritos que la Negra Flor tuvo su tiempo, fity-fifty", soltó el maño amb to bromista) van resultar temes que enamoren i rodats en escena.
Auserón a més té bon gust perquè els músics que l'envolten són sensacionals. Com és el cas de Joan Vinyals , el guitarrista esquerrà que l'acompanya i que dóna un toc extraordinari als temes.
Al final un públic dempeus, enbogit com feia anys que jo no veia i un Santiago agraït a un Auditori que va penjar el cartell "entradas exhaurides", li van treure dos clàssics molt gos : "Perro flaco" i "Fonda Dolores".
Val a dir que la majoria dels temes eren nous, per tant el tracklist s'em fa difícil reconstruir-lo i més ordenar-lo però més o menys seria aquest :
Tracklist :
1. La nave estelar
2.El miro del pruno
3.Pies en el barro
4. La charla del pescado
5. La misteriosa
6. Una bestia que ruge
7. Reina Zulu
8 Poco Talento
9. El carro
10. Obstinado en mi error
11. Malasaña
12. Jose Rasca
13. Duerme zagal
14. Río negro
15. Canción sin estribillo
16. El forastero
17. Pajaro de Siracusa
18. A un perro flaco
19. Fonda Dolores

dijous, 4 de març del 2010

Maria Coma : Linoleum



La música rock/popular catalana en català no gaudeix actualment de grans músics , ni de grans autors. Crec que queda un llarg camí per arribar el nivell que “els setze jutges” van establir, en especial el grandíssim Lluís Llach. Val a dir, que cantar en una llengua no ha de ser condició suficient per publicar qualsevol material de baixa qualitat al crit de que “com és en tal o qual llengua ja ens veiem obligats a escoltar-la i en tot cas a lloar-la”. No. La música ha de primar per sobre de tot, fins i tot de la militància per la llengua.Els catalans som experts en això, si sentim cantar en català ja se’ns cau la baba. Trist. Hauríem de tenir producció suficient com per menysprear autors que, sigui dit de pas, no són bons i que roden pel país fent espectacles tristos.

En aquest panorama d’aborriment amb la música en català en que fa temps que estic sumergit, avui sorgeix o més aviat es reinventa una jove autora que sembla posar llum a aquest escenari. I és que Maria Coma amb el seu album debut “linoleum” ens ofereix un material de primeríssima qualitat musical. La música de Coma és original , innovadora i un pel underground.
Aquesta joveneta de vint-i-pocs anys sembla que porta un temps fent coses , en especial amb l’Estanislau Verdet (o Pau Vallvé) que és qui li produeix el su disc debut sota el segell independent Amniòtic Records. Però tant és, el seu disc és un bon debut en solitari, modest en origen però molt gran i temes que fan veure que avui dia encara es pot innovar i sorprendre donant un toc d'exquisitesa.Dit això, diguem-ho ara, canta en català. El discurs mai no ha de ser a l’inrevés.
Maria Coma firma el millor disc en català en els últims anys a molta distància dels consagrats músics catalans. Els deixa molt enerera.
La producció està molt acurada amb un so fet amb ganes de fer-ho bé i amb un resultat brillant.

Li costarà fer-se un lloc, perquè els joves valors que no van directe a OT’s o los 40els hi costa. Però tinc fe perquè les seves cançons són joies musicals i hi ha un aprenentatge i un estima per l’ofici que donarà fruits.
Disfrutem doncs de la seves cançons i dels seus directes que esperem siguin molts més.
De moment, us convido a passar per caixa ja que la carpeta de l'album mereix tenir-la entre les darreres obres d'art del món pop