dimarts, 30 de juny del 2009

Sebastin Weigle : Final el Gran Teatre del Liceu


Doncs ha arribat el final. La temporada del Gran Teatre del Liceu finalitza aquest mes de juliol amb la reposició de Turandot.
Prèviament podrem veure un muntatge un xic polèmic de l’Strauss més Oscar Wilde amb la seva Salome.
Però el que m’agradaria destacar és la marxa del fins ara director musical del Teatre , Sebastian Weigle.

Aquest berlinés de 48 anys, alumne ilustrat del gran Daniel Barenboim, va arribar el Teatre la temporada 2004-2005. Aquest director, que agraeeix que els assajos no comencin abans de les 11 del matí, ocell nocturn i amant de les tapes i el bon vi, de seguida va captivar al liceista amb obres tan recordades com Die Tote Stadt (al ciutat morta) de Körngold o Boris Godunov de Musorgsky.
Ha tingut molts alts i baixos i en els últims temps ha tingut alguna relliscada (no va estar encertat amb Die Walkure amb un Domingo pletòric o amb un Tanhäuser fluixet) però aquesta temporada ens ha brindat un Die Meistersinger von Nürnberg de Wagner brillant. Justament ha començat a brillar al bressol de Wagner anomenat Festival de Bayreuth amb aquest títol.

Weigle ha estat (és) un director brillant que se’n va a dirigir la Oper Frankfurt deixant que sigui Michael Broder (a qui ja hem vist aquesta temporada) que sigui el seu substitut. Els matissos i l’impuls que Weigle dona el seu repertori, essencialment alemany, ha fet disfrutar i molt al públic liceista.
No puc deixar de dir que alguna cosa passa amb l’Orquestra i els seus directors. Weigle tornarà com a convidat (dirigirà Tristan und Isolde la temporada vinent) però altres directors com Bertrand de Billy, per ser el cas més escandalós, no ha tornat mai més malgrat haver dirigit durant vàries Temporades. No el veurem ni el desé aniversari.

He de dir que la marxa de Weigle fa mal. Només cal esperar que el seu compatriota Broder estigui a l’alçada tot i que estaria bé relaxar les temporades tan alemanyes que estem tenint i alternar amb més Verdi’s, per exemple.

Sebastian Weigle assumeix enguany la Direcció musical de l’Oper de Frankafurt.
Aquest estiu dirigirà Die Meistersinger (els mestres cantaires de Nuremberg) a Bayreuth on debutà amb aquest títol el 2007.
Entre els seu repertori de més exit es troben titols com Die Meistersinger, Death in Venice (Britten) o , Idomeneo, rè di Creta o La clemenza di titto (Mozart)

dilluns, 29 de juny del 2009

Hellville de Luxe - Liceu 26/06/09 . Crítica

Enrique Bunbury
Hellville de tour 08-09 : Presentació de l’album “Hellville de Luxe
Gran Teatre del Liceu , 26/06/09 21:00hrs

En realitat, val a dir que l’últim album de l’Enrique Bunbury, “Hellville de Luxe” va neixer maleït. Ni de lluny podem dir que és el millor disc de la seva carrera en solitari però la promoció va morir en el moment que se’l va acusar de plagi. Potser hauria d’aprendre del seu amic Nacho Vegas qui sempre que agafa un vers d’algú altre ho diu. Potser per això l’Enrique va fugir a la seva estimada America Llatina on genera passions pròpies d’adoslecents.

La presentació a Espanya del disc va estar mal disenyada (es va presentar quan l’album encara no estava a la venda) fet que va provocar que ens trobessim un Palau Sant Jordi força buit i que la seva cançò “Hay muy poca gente” quedés un poc àcida. Eren finals de 2008. Malgrat tot, el show va ser de gust de public i premsa. A mi em va agradar.

L’Enrique no és un virtuós i le seves cançons es mouen per moltes aigües. Soc molt crític amb ell però en canvi és indubtable que és un animal de l’escenari. Divendres i dissabte un Liceu rarament sense exhaurir les entrades, va ser testimoni d’un Bunbury entregat però amb poca veu i un so no adequat a la Sala del GTL. Divendres des d’una llotja privilegiada vaig veure un Bunbury entregat amb un repertori extens pero gastat ja que fa clàssics els seus propis clàssics i valdria la pena refrescar. Només les peces de Hellville o potser les peces menys gastades com “desmejorado” o “canto” va donar frescor el directe. La seva banda dista del seu renegat “huracán ambulante” de la seva epoca més cabaretera però és correcte.
Per cert, cap vip a les llotjes. Ni el seu “Loco” amic hi era.

A l’entrada del liceu vaig parlar amb la seva manager. Motiu? Enviar-li un record a l’Enrique. Ja que m’agradi o no, he crescut amb ell i en major o menor grau l'admiro, i molt.

A l’octubre surt a la venda “Las consecuencias” un disc fosc segons el propi Enrique i gestat durant la gira. Veurem que ens depara.

Us deixo un fragment del que vaig gravar.

divendres, 19 de juny del 2009

Vicente Ferrer : "El mundo tal cual es"

No hi màgia en el món . Els ninjes són llegenda i les aparicions són productes de la imaginació.
Deia Nacho Vegas que la Biblia és el llibre que té per costum revisar perquè el contingut poètic és immens.
No pretenc fer omilia en aquest escrit, només dir que Vicente Ferrer era un home sant. Com a home, imperfecte, però sant.
Perquè els miracles existeixen, oi tant que sí. La vida mateixa és un miracle, els nens són un miracle, el sexe és un miracle, l’amor és un miracle etc…
Els miracles de la Biblia van existir però ens ho expliquem de forma massa alegòrica que cal interpretar i aquí tenim la controvèrsia de la que jo fujo.


Vicente Ferrer ha fet un miracle i molt gros. Sota el meu punt de vista si l’esglèsia com a institució no fos una comèdia on predomina el cinisme (no és el cas de capellans dispersats pel món que fan un feina magnífica a canvi de que l’esglesia els hagi girat l’esquena) Vicente Ferrer hauria de ser beatificat. Cal demostrar un miracle i el miracle està clar : Anantapur ha esdevingut un lloc més agradable, amb més cultura, amb més vida. Els intocables (casta malaeïda) ha esdevingut gent treballadora, que s’educa, que tira endavant. El miracle està fet. És el miracle dels pans i dels peixos. Que no ho veieu?
Malauradament no ho faran. Afortunadament a Vicens i a mi ens rellisca.

“El mundo tal cual es” . Aquesta frase de Ferrer em va impressionar. No puc canviar el món i l’accepto. A banda, poso un granet de sorra i un més etc…

“El mundo tal cual es “ , d’acord Vicens, però amb tu era molt millor. Segur que estàs en algun lloc , molt a prop de Deu sent una de les persones més estimades.

I jo t’envio un petó molt fort.

dilluns, 15 de juny del 2009

On són els "Lekuak" de Bernardo Atxaga?


Fa molt poquet que he acabat la darrera història del conjunt d'assajos i relats de Bernardo Atxaga anomenat "Lekuak" (llocs).

Aquest llibre, per ara només en Euskara, ens narra les opinions, reflexions i vivences d'Euskadi segons Atxaga. És el primer llibre que es va publicar després de "Soniujoalearen semea" (El fill de l'acordionista). Potser el capitol més dur és Euzkaditik Euskadira (de Euskadi a Euskadi) on tracta temes com el tancament d'Egunkaria o la mort de Miguel Angel Blanco.


Atxaga va declarar que volia presentar abans Zazpi etxe Frantzean (set cases a França) abans de posar-se a traduir "lekuak". Sap que el seu llibre d'assajos aixecaran polsaguera.

A mi m 'ha agradat.

diumenge, 14 de juny del 2009

Kirmen Uribe : El meu escriptor de capçalera


Nou intent de mantenir el blog viu que dotaré de més contingut divers. Permeteu la llicència de no publicar cap escrit meu dels que tinc en continua producció i amb una novela ja a les portes de la darrera revisió i que no faré res amb ella excepte emocionar-me cada cop que la llegeixi.

Fa gairebé un any, vaig tenir l'immens plaer de visitar el Caixaforum per veure un espectacle basat en poemes de Kirmen Uribe. La música pilotada pel gran Mikel Urdangarin mostra "una mirada de veure el món", editada en un preciós llibre-disc anomenat "Zaharregia, txikiaegi agian" ple de poemes musicats amb una emoció immensa. Kirmen Uribe es va convertir en el meu escriptor, el qui admiro i gairebé estimo amb bogeria (dins dels marges :-) ).
És de justícia doncs començar aquesta era nova del blog amb un poema seu. Ho farem amb una traducció, fet que provoca una pèrdua de ritme.
Barkatu, Kirmen, badakizu euskara ez da erraza...
Visita
La heroína es tan dulce como hacer el amor, decía ella en otro tiempo.
Los médicos dicen que no ha ido a peor, día va y día viene, y que nos lo tomemos con calma.
Hace un mes que no ha vuelto a despertar, desde la última operación.
Y sin embargo seguimos visitándola todos los díasen el sexto box de la unidad de cuidados intensivos. Al entrar, el enfermo de la cama de enfrente lloraba, no ha venido nadie a visitarme, le decía a la enfermera.
Hace un mes que no oímos la voz de mi hermana. No veo como antes toda la vida por delante, nos decía, no quiero promesas, no quiero disculpas, tan sólo un gesto de amor.
Ahora sólo le hablamos mi madre y yo. Mi hermano, antes, no decía gran cosa; ahora ni siquiera viene. Mi padre se queda en la puerta, callado.
No duermo por las noches, nos decía mi hermana, tengo miedo a dormirme, miedo a las pesadillas. Las agujas me hacen daño y tengo frío, el suero me enfría las venas.
Si pudiera huir de este cuerpo podrido.
Mientras tanto cógeme la mano, decía, no quiero promesas, no quiero disculpas, tan sólo un gesto de amor.
©Uribe, Kirmen. Mientras tanto dame la mano (Visor, 2002) ©Traducción: Ana Arregi, Gerardo Markuleta y Kirmen

dimecres, 3 de desembre del 2008

Mikel Laboa nos ha dejado para siempre


La cultura euskaldun está de luto.

El día 1 de diciembre de 2008 hay un hueco muy profundo dentro de la música vasca, de la música en euskera. Música en la lengua más antigua de Europa y, en mi opinión, en la lenguam más bonita no románica.


Mikel Laboa nos ha dejado. Su obra, sus discos, sus "lekeitios, su "baga biga higa" y sobretodo su oda a la libertad "txoria txori" permaneceran en nuestra memoria.

Nunca lo vi en directo. Tuve que ver en los últimos tiempos como sus cancelaciones convertían mis oportunidades en papel mojado.


Como dijo Llach en una ocasión : Mikel es y será Euskal Herria.


Descanse en paz.


dijous, 16 d’octubre del 2008

Nacho Vegas : un autor con encanto




Tras el fiasco del concierto de homenaje a los Planetas (la calidad de los grupos era realmente deficiente), Nacho Vegas apareció a la salida de los camerinos y pude saludarlo.
Ante tanta rumorología alrededor de los encuentros y encontronazos que algunos seguidores han tenido con él, conmigo fue muy encantador.
La percepción que me llevé es la de chico sensible-atormentado y amable que siempre he tenido.
No me atreví a trasladarle mi preocupación por su aspecto tan enfermo provocado por el conjunto de excesos que lleva.
Vegas es grande y lo demostró en el concierto avanzando un tema de su nuevo album : “El manifiesto desastre”.

Por muchos años , Nacho.